Związek Zawodowy Dyżurnych Ruchu PKP

 


  TARNOWSKIE GÓRY

Międzyzakładowa Komisja Rejonowa

przy Zakładzie Linii Kolejowych

42 - 600 Tarnowskie Góry ul. Oświęcimska 3

( PKP/ FAX (719) 13-50   TEL/FAX (032) 7191350              

********************************************************************************

                                                                                         

MKR ZZDR PKP 46/J/2009                                 Tarnowskie Góry 15.09.2009r.

 

                                                                       SEKTOR INFRASTRUKTURY

                                                                ZZDR PKP

                                                                03-734 WARSZAWA

                                                                ul. WILEŃSKA 2-4       

       

 

            W odpowiedzi na pismo SI ZZDR PKP 85/09/09 z dnia 08.09.2009r. Międzyzakładowa Komisja Rejonowa Związku Zawodowego Dyżurnych Ruchu PKP przy Zakładzie Linii Kolejowych w Tarnowskich Górach informuje, iż  zapoznała się z pismem przewodnim oraz projektem Regulaminu Organizacyjnego PKP PLK S.A.

            Po lekturze w/w dokumentów należy stwierdzić, iż:

1.      Nie ma możliwości merytorycznego odniesienia się do wzmiankowanych dokumentów, ponieważ są niekompletne. Brak w nich najważniejszego załącznika, do którego dokument się odnosi, jakim jest mapka z podziałem i granicami nowych zakładów.

2.      Jako pracownicy z wieloletnim stażem przeżyliśmy już parę reorganizacji i nigdy, powtarzamy nigdy nie przynosiły one pożądanych efektów, a często tylko pogarszały zarządzanie firmą.

3.      W obecnej sytuacji kryzysu gospodarczego, kiedy to na każdym kroku słyszymy, że PLK ma kłopoty finansowe i nie stać ją na nic, a pracownicy nie mogą liczyć nawet na najskromniejszą podwyżkę swych niskich pensji, wydawanie kilkunastu czy kilkudziesięciu milionów złotych na reorganizację, która nie wniesie żadnej nowej jakości, jest po prostu bezsensowne i niemoralne.

4.      Należałoby też się zastanowić nad wiarygodnością Pana Prezesa, który zapowiedział, że na początku tego roku zlikwiduje oddziały regionalne, (na co była zgoda związków zawodowych), a później po konsultacji z czynnikiem społecznym przyjrzy się strukturze organizacyjnej zakładów. Natomiast prawda jest taka, że oddziały istnieją do tej pory, a likwiduje się zakłady. Takie zmiany powinny być przeprowadzane na zasadzie zaufania, a przy braku wiarygodności Pana Prezesa jest to niemożliwe.

5.      Przy opracowywaniu takiego dokumentu powinny być brane pod uwagę różne czynniki. Jednym z nich powinna być specyfika danego terenu. To, co w jednym miejscu jest dobre niekoniecznie musi się sprawdzić w innym. Tutaj nie wzięto pod uwagę specyfiki Śląska, gdzie zagęszczenie linii i kłopoty związane z ich utrzymaniem (choćby ze względu na szkody górnicze), ilość masy załadunkowej, ilość przewozów oraz tranzytów w pełni uzasadnia (właśnie ze względu na dobre zarządzanie) utrzymanie ilości zakładów w niezmienionym stanie.

6.      Bezsensownym wydaje się posunięcie, jakim jest zlikwidowanie ZLK Tarnowskie Góry w momencie, kiedy największy przewoźnik i nasz klient, jakim jest Cargo,  dostosowując własne struktury, swój zakład umieścił właśnie w Tarnowskich Górach.

7.      W naszej spółce w ostatnim czasie wprowadzono kilka nowych systemów informatycznych, dopiero, co zaczęły funkcjonować i znów trzeba je będzie zmieniać tracąc przy tym tzw. gwarancję, wykupywać nowe licencje, budować od nowa serwerownie. I tak kolejne miliony złotych pójdą w błoto itd., itd.

 

Biorąc to wszystko pod uwagę nasza opinia jest negatywna i wyrażamy stanowczy sprzeciw, nie zgadzając się na proponowane zmiany. Jednocześnie wnioskujemy (widząc po proponowanych zmianach, że pieniądze w spółce jednak są) o wystąpienie do pracodawcy o wdrożenie, poczynając od 01.09.2009r., systemowego wzrostu wynagrodzeń w kwocie 1000 zł na zatrudnionego.

Poniżej zamieszczamy argumenty uzasadniające istnienie Zakładu Linii Kolejowych w Tarnowskich Górach:

            Gęstość linii kolejowych i specyfika pracy na Śląsku powoduje konieczność pozostawienia ilości ZLK w tym regionie w niezmienionym kształcie. Masa załadunku i przewozów to około 50% tego, co przejeżdża przez resztę spółki. Przy zmniejszeniu ilości zakładów wzrosną kłopoty związane z zarządzaniem, co może spowodować utratę klientów, na co spółka pozwolić sobie nie może.

            Odnosząc się już do samego Regulaminu Organizacyjnego i braku w nim ZLK Tarnowskie Góry wyrażamy oburzenie i zdziwienie taką decyzją, ponieważ trudno znaleźć dla niej uzasadnienie. Natomiast, biorąc pod uwagę wszystkie uwarunkowania i to, co miało być wyznacznikiem do tworzenia nowych ZLK, to wszystko wskazuje na to, aby ten zakład pozostał.

  1. Jednym z takim wyznaczników miało być sprawniejsze zarządzanie poprzez pokrycie się zakładów linii z zakładami przewozów towarowych, co przy fakcie usadowienia górki rozrządowej w ZLK Tarn. Góry ma kapitalne znaczenie. Właśnie, dlatego Cargo umiejscowiło zakład jako Śląski w Tarnowskich Górach.
  2. Z tego, co Pan Prezes wielokrotnie mówił, drugim takim wyznacznikiem miały być inwestycje. Miały pozostać te zakłady na terenie, których są planowane duże inwestycje. Takim właśnie zakładem jest ZLK Tarn. Góry (koleje dużych prędkości, szybka kolej do lotniska w Pyrzowicach itd.).
  3. Kolejnym wyznacznikiem miało być posiadanie własnych pomieszczeń biurowych, aby nie generować kosztów związanych z dzierżawą. Ten warunek też spełniamy. Posiadamy własny budynek, który był niedawno remontowany, doposażony i zinformatyzowany, co pochłonęło ogromne koszty i ten potencjał byłby zmarnowany.
  4. Niezwykle istotne jest też to, że ZLK Tarn. Góry zawsze wywiązuje się z nałożonych, przez centralę spółki, zadań. Czasami kosztem pracowników. A jak to jest trudne, to zapewne Pan Prezes zdaje sobie sprawę.
  5. Na terenie Śląska operuje kilkunastu przewoźników prywatnych. W każdym razie zdecydowana większość operujących na sieci. W tym elemencie również wyróżniamy się na tle innych zakładów. Zmiany mogą pogorszyć obsługę klientów, a przez to ich utratę.
  6. Na naszym terenie znajdują się duże bocznice takie jak Terminal Paliwowy IVG największy w tym rejonie. Którego właściwa obsługa powinna być priorytetem, bo ma to decydujący wpływ na przychody naszej spółki.
  7. Bezsensownym wydaje się posunięcie, jakim jest zlikwidowanie ZLK Tarnowskie Góry w momencie, kiedy największy przewoźnik i nasz klient, jakim jest Cargo,  dostosowując własne struktury swój zakład umieścił właśnie w Tarnowskich Górach.
  8. Koronnym argumentem na to, aby istniał ZLK Tarnowskie Góry jest górka rozrządowa. Przypominamy, że jest to jedna z największych górek rozrządowych w Europie i największa w kraju. Obrazując jej wielkość można powiedzieć, iż ma gabaryty dwóch stacji rozrządowych. Tylko do sierpnia rozrządzono tam prawie 9000 pociągów, co daje blisko 255 000 rozrządzonych wagonów. A pamiętać należy, że szczyt przewozowy nastąpi dopiero jesienią. Patrząc w przyszłość należy sądzić, iż kryzys nękający całą gospodarkę minie i wtedy trzeba będzie rozrządzić i przewieźć jeszcze większą ilość towarów. Pamiętając jednocześnie o coraz bardziej rozwijających się przewoźnikach prywatnych.

 

To tylko część argumentów uzasadniających i przemawiających za tym, aby istniał Zakład Linii Kolejowych w Tarnowskich Górach. Mamy nadzieję, że zostaną wzięte pod uwagę.

 

                                                                            Z poważaniem